I anledning af udgivelsen af billedkunstner Signe Guttormsens bog GÆSTFRIT holder vi reception i boghandlen Minus1 i Den Frie. Signe Guttormsen vil fortælle lidt om bogen og projekterne, der vil være drikke og snacks, og bogen kan på dagen købes særlig billigt. Vi glæder os til at fejre GÆSTFRIT med jer alle sammen.
GÆSTFRIT
Reception for Signe Guttormsens GÆSTFRIT, d. 6. april kl. 16.30-, i boghandlen Minus1, Den Frie, KBH Ø. Køb bogen her.
Signe Guttormsen: GÆSTFRIT – kunst i det fælles rum. 149 kr., 100 kr. til receptionen. 28 sider + 32 siders artikler af Karsten R.S. Ifversen, Camilla Jalving og Torben Sangild. Bogen er skabt i samarbejde med grafiker Claus Due, som har vundet en lang række priser for sit bogarbejde.
Monografi og debatbog i én
Billedkunstner Signe Guttormsen har i mange år arbejdet med integreret kunst, og nu har hun for første gang samlet sine projekter – fra Amalienborgs tagterrasse over Psykiatrihospitalet Vejle til MT Højgaard – i én og samme bog.
Ud over at præsentere de 7 store projekter med smukke fotos og introducerende tekst er bogen også en debatbog med artikler af Karsten R.S. Ifversen, arkitekturredaktør Politiken, Camilla Jalving, museumsinspektør Arken, og et interview mellem kulturskribent Torben Sangild og Guttormsen. For hvornår er det kunst, og hvornår er det udsmykning eller brugskunst?
”Kunsten skal ikke pynte op til fest”
Når kunsten som her arbejder inden for arkitekturens rammer, bliver den så bare til brugskunst? Svaret er klart nej. Som Jalving siger, er Guttormsens værker brugskunst i ordets bedste betydning: ”Kunst, der kan bruges; kunst, der bruger; kunst, der skaber rum for brug.”
Guttormsen kalder derfor også sine værker for ”integreret kunst” og ikke udsmykning, da det ”forfladiger kunsten, som om vi kunstnere blev bedt om blot at pynte op til fest”. På samme måde ser Guttormsen det heller ikke som et led i at skabe et mere effektivt arbejdsmiljø med flotte farver og figurer, tværtimod:
”At vi bliver gladere omgivet af god arkitektur og smukt udførte bygninger, er der næppe tvivl om. Jeg mener, at det, kunsten gør, er helt anderledes. Kunsten danner modpart til det effektive arbejdsliv, udfordrer det rationelle og det korrekt funderede.” Kunsten skal altså hverken være middel for det smukke eller det effektive, men skabe rum eller oplevelser, man er fælles om – både over kortere og længere tid.
De 7 projekter – fra sporskinnegelænder til sms-væg
For Guttormsen er invitationen og samspillet med brugerne det vigtige, og derfor arbejder hun bevidst med at integrere stedets og brugernes fortælling, at gøre det gæstfrit; på Amalienborgs tagterrasse er gulvmotivet skabt fra palæets arkitekt Nicolai Eigtveds skitser fra 1700-tallet, på Ringsted Gymnasium er væggene beklædt med citater fra pensum og elevers sms’er (”Lectio er nede!!!”), til Banedanmark agerer en sporskinne gelænder, og på Institut for Molekylær Medicin, SDU, er aminosyrernes bogstavkoder brugt som relief i betonvæggene.
Professor Marianne Holmer, SDU, oplever, at “Kunsten vækker opmærksomhed, når man går forbi, og mange gæster spørger interesseret ind til bogstaver og sten. Det giver mulighed for at fortælle om den spændende forskning, som foregår på SDU.”
På samme måde konkluderer Ifversen, at ”Når Guttormsen anvender bygningens brugssammenhænge i form af læselig tekst eller genbruger arkitektoniske elementer som citater eller markante forstørrelser, kan den bygningsintegrerede kunst træde frem i fokus. I denne frie bevægelse ophæver den hegnet mellem arkitekturen og kunsten.”
Signe Guttormsen (f. 1964), uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, 1986-1993, og fra Rijksakademie van beeldende Kunsten, Amsterdam, 1991-1992. Har derefter boet i Tyskland indtil 2009. Hun har en lang række udgivelser og solo- og gruppeudstillinger bag sig og har bl.a. modtaget Statens Kunstfond treårige arbejdslegat. www.signeguttormsen.dk.